Reprezentanţi ai elevilor din România, în colaborare cu Organizaţia Salvaţi Copiii, au realizat un proiect de Statut al elevului pe care l-au depus la Ministerul Educaţiei. Documentul prevede ca elevii să beneficieze de timp pentru odihnă”, iar șase săptămâni consecutive de cursuri să fie urmate de două săptămâni de vacanţă.
Solicitările elevilor nu se opresc aici. Ei cer și asigurarea accesului la internet wireless în şcoli, să primească tablete sau laptopuri, dreptul la propria ţinută vestimentară şi desfiinţarea intrărilor separate pentru elevi şi profesori în imobilele în care funcţionează unităţi de învăţământ, considerând că „între elevi şi personalul unităţii de învăţământ nu poate exista niciun fel de discriminare.”
Urmare a consultării, un grup de reprezentanţi ai copiilor, voluntari ai Salvaţi Copiii România, precum şi reprezentanţii Asociaţiei Elevilor din Constanţa, din Bucureşti-Ilfov şi din Vâlcea au depus, joi, la registratura Ministerului Educaţiei, un proiect al „Statutului Elevului 2.0.”
Proiectul de act normativ a fost redactat în urma unor consultări şi dezbateri care au adunat în ultimele săptămâni peste 1.100 de elevi şi reprezentanţi ai acestora din toate judeţele ţării, în cadrul unui proces coordonat de Salvaţi Copiii România.
„Statutul Elevului 2.0” este susţinut de Salvaţi Copiii România, Asociaţia Elevilor din Constanţa, din Bucureşti-Ilfov, Maramureş, Timiş, Bacău, Vâlcea, Uniunea Liceenilor Maghiari (Makosz), precum şi de Federaţia Coaliţia pentru Educaţie.
„Elevii au dreptul la odihnă şi vacanţă. În orarul şcolar, numărul zilnic de ore de activitate nu trebuie să depăşească următoarele limite: pentru învăţământul primar: 4 ore pe zi; pentru învăţământul gimnazial: 5 ore pe zi; pentru învăţământul liceal şi tehnologic: 6 ore pe zi. Cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare şi din clasele I şi a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 şi nu se vor termina mai târziu de ora 14.00.
Pentru restul claselor, programul elevilor începe după ora 8:00 şi nu depăşeşte ora 19:00”; sunt prevederi ale proiectului de statut depus la Ministerul Educaţiei şi făcut public, joi, de organizaţia Salvaţi Copiii.
Proiectul de statut prevede că, la propunerea cadrului didactic, elevii pot consolida materia în mod suplimentar, prin realizarea unor teme, exerciţii, referate sau proiecte”, activităţi care nu pot avea loc la clasa pregătitoare, iar „timpul dedicat acestor activităţi nu poate depăşi cumulat o oră pe zi, în învăţământul primar, şi două ore pe zi, în învăţământul gimnazial şi liceal.”
Astfel, ei cer ca prevederile din contractul educaţional încheiat de părinţii, tutorii sau reprezentanţii legali ai elevilor, conform Legii învăţământului preuniversitar, să vizeze doar drepturile şi obligaţiile acestora, fără a se referi la drepturile şi îndatoririle elevilor, acestea fiind reglementate exclusiv de statut.
Elevii vor de asemenea renunţarea la intrările separate în unităţile de învăţământ.
„Între elevi şi personalul unităţii de învăţământ nu poate exista niciun fel de discriminare. Accesul elevilor în unitatea de învăţământ se face în mod nediscriminatoriu, inclusiv în situaţii de întârziere. Toate deciziile care privesc buna funcţionare a învăţământului preuniversitar sunt luate prin consultarea elevilor şi a reprezentanţilor acestora, ţinând cont de interesul superior al elevului”, sunt prevederi ale statutului redactat de reprezentanţii elevilor.
Documentul mai prevede că „elevii au dreptul la respectarea personalităţii şi individualităţii lor şi nu pot fi supuşi pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare ori degradante” şi au dreptul la respectarea nevoilor fiziologice şi medicale, „inclusiv în timpul orelor de curs.”
„Măsurile de disciplinare a elevilor nu pot fi stabilite decât în acord cu demnitatea acestora, nefiind permise sub niciun motiv pedepsele fizice ori acelea care se află în legătură cu dezvoltarea fizică, psihică sau care afectează starea emoţională a acestora. Dreptul la imagine, demnitate şi personalitate include şi dreptul elevilor la propria ţinută vestimentară, cât timp aceasta nu este contrară ordinii publice sau bunelor moravuri”; se mai arată în statut.
Elevii solicită totodată și dreptul de a avea acces la înregistrările sistemului de supraveghere audio-video, în vederea dovedirii abaterilor disciplinare ale cadrelor didactice, ale elevilor sau în vederea dovedirii unor infracţiuni.
Ei cer, de asemenea, că li se asigure cel puţin două ore de consiliere psihopedagogică pe an. Statutul face referire şi la baza materială a unităţilor de învăţământ.
Prin documentul propus vor ca greutatea ghiozdanului la toate ciclurile de învăţământ nu trebuie să depăşească 10% din greutatea copilului. Ei fac referire şi la învăţământul privat. Mai exact, „elevii beneficiază de educaţie gratuită în unităţile de învăţământ particular şi confesional autorizate care primesc finanţare de bază de la stat”, este o altă propunere.
CITIȚI ȘI: